Bolesti zuba

Zub može da reaguje na tople i hladne nadražaje iz više razloga. Usled nepravilne tehnike pranja zuba može doći do povlačenja desni i ogoljavanja vratova zuba i u tim slučajevima deo korena zuba koji nije više pokriven desnima  reaguje na hladne i tople nadražaje. U zavisnosti od toga koliko su desni povučene taj problem se rešava na različite načine, od lakših slučajeva specijalnim pastama i plombama, do težih slučajeva gde se parodontološkim operacijama desni  vraćaju  u prvobitni položaj.

ZubiDrugi slučaj u kom zub može da reaguje na ovakve nadražaje je karijes. Karijes je oboljenje koje zahvata čvrsta zubna tkiva i predstavlja najčešće oboljenje današnjice. Njegovo poreklo je višeuzročno (bakterije, ishrana, sastav pljuvačke….)

Karijes najčešće nastaje na mestima koja zanemarujemo prilikom pranja zuba (udubljenja na griznim površinama bočnih zuba i kontaktne tačke izmedju zuba).Ostatke hrane (naročito ugljene hidrate) koriste bakterije, stvarajući kiselu sredinu i uslove za demineralizaciju gledji i nastanak karijesa. Uklanjanje karijesa uz savremene anestetičke preparate je potpuno bezbolno i omogucava pacijentu maksimalnu opustenost i udobnost.

Karijes je podmukla bolest. Dok god se karijes nalazi na nivou gledji i dentina nema spontanih bolova. U ovoj fazi jedino je moguće da postoji osetljivost na hladno i slatko. Ova osetljivost je kratkotrajna i po pravilu nije dovoljno „alarmantna“ da bi se pacijent javio stomatologu. Do spontanih i jakih bolova dolazi tek kada infekcija dopre do zubne pulpe. Ona predstavlja komoru unutar zuba u kojoj su smešteni nerv i krvni sud. Jednom kada infekcija zahvati tkivo pulpe – pulpitis, neizbežno je pristupiti endodontskom lečenju kanala korena, u protivnom će infekcija nastaviti da se širi u viličnu kost ( nastaće otoci, gnoj, ciste, granulomi….)

Endodontska terapija predstavlja lečenje inficiranog ili oštećenog kanala korena zuba. U nekim slučajevima endodontska terapija je potrebna i za potrebe protetskog zbrinjavanja zuba. Lečenje se zasniva na preciznom čišcenju i oblikovanju kanala korena zuba, zatim ispiranju i dezinfekciji, i preciznom i postojanom punjenju i zatvaranju kanalnog sistema zuba. Izlečen zub je neophodno rekonstruisati plombom ili nadograditi krunicom u cilju krajnje rehabilitacije.